Blogi to fantastyczne możliwości dyskusji i komentowania. Z natury swojej do tego służą. Wpis i komentarze. Im dłuższa dyskusja, im bardziej zaangażowani czytelnicy tym bardziej zadowolony bloger. Im większy ruch na stronie, im lepsza SEO pozycja tym bardziej zadowolony właściciel. Wszyscy są zadowoleni. Czego więcej chcieć…

Dwa cele, dwie strategie

komentarze

Komentowanie na innych blogach, stronach prawie zawsze jest pozytywne. Prawie zawsze przyniesie korzyści komentującemu. Bezwzględnie warto to robić.Tym bardziej, że nie wymaga żadnych specjalnych predyspozycji czy środków. Skoro mamy swoje miejsce w sieci, jakiś blog, jakąś stronę, jakiś sklep – cokolwiek – to nie ma żadnych przeciwwskazań do rozsiewania komentarzy, do brania udziału w dyskusjach.

W poprzednim wpisie wspominałem o komentowaniu dla generowania ruchu, bezpośrednio ze stron na których zamieściliśmy swoją opinię. Dzisiaj postaram się rozwinąć temat komentarzy i zwrócić uwagę na dwa rodzaje takich działań. Dwa rodzaje strategii jakie można przyjąć w zależności od założonego celu.

Pierwszy cel to generowanie ruchu przychodzącego bezpośrednio ze stron z komentarzem.

Drugi cel to działania pozycjonerskie tak zwane SEO działania.

Pamiętajcie o jednej sprawie. Nie ważne który z powyższych celów przyjmiecie jako nadrzędny, najważniejszy. Nie ważne. Zachęcam, namawiam, proszę i nakazuję ( 😉 ), aby każdy pozostawiany koment pisać jak najlepiej, jak najcelniej, jak najładniej językowo. Na miarę swoich możliwości rzecz jasna, ale potraktować taką aktywność poważnie. Upraszam o nie spamowanie. Piszcie tak, jak chcielibyście, aby u Was pisano. Piszcie jeżeli macie coś do napisania, jak nie macie to zastanówcie się wcześniej, pomyślcie i dopiero wtedy zostawcie swój ślad. Jeżeli zlecacie takie zadania innym osobom, to postarajcie się wyegzekwować od nich odpowiedni poziom komentowania.

Ruch

Blogi to taki rodzaj stron, gdzie czytelnicy przede wszystkim (nie tylko, ale przede wszystkim) czytają aktualne, ostatnie wpisy. Sama konstrukcja bloga motywuje i zachęca do takiego odbioru. Zwykle wpisy są pokazywane chronologicznie, najnowszy najwyżej. Informacje o nowych wpisach są rozsyłane różnymi kanałami. Mamy RSS, mamy śledzenie poprzez listę mailową, mamy publikację na tablicy FB, mamy twittera, g+ i inne. Wszystko to służy do bycia na bieżąco. Zainteresowani czytelnicy bloga chcą być na bieżąco.

Taka specyfika powoduje, że zwykle blogi nie mają stałej ilości odwiedzających w każdym dniu. Zwykle ilość odwiedzin, ilość użytkowników rośnie (skacze) tuż po publikacji nowej treści, nowego wpisu. To jest główny element statystyk odwiedzalności. Swoją droga to wskazuje, dlaczego warto być regularnym blogerem… (no właśnie – to taki mały przytyk także do samego siebie … ).

Jeżeli chcesz poprzez komentarze zdobywać przede wszystkich ruch ‚bezpośrednio’ to musisz komentować nowe wpisy. Nie powinny Cię absorbować ‚stare’, do nich wraca mniej czytelników. Nowe wpisy to cel.

Do tego warto zwrócić uwagę na sposób prezentacji komentarzy, czy najnowsze (ostatnio dodane) są tuż pod wpisem czy może pierwsze (najwcześniej dodane) są tuż pod wpisem. Najlepiej, aby Twój komentarz był jak najwyżej, tuż, tuż pod wpisem. Wtedy jest szansa na najlepszy efekt kierowania zainteresowanych do Ciebie.

Nie uda się, jeżeli nie zadbamy o odpowiednie podpisanie opinii. Najlepiej, gdy możemy podpisać się z podaniem linku do naszego serwisu, strony. Jeżeli to nie jest możliwe, a jednak chcemy bardzo na tym konkretnym blogu zostawić nasza opinię to warto spróbować podpisać się nazwą strony np. internetizarabianie.pl lub swoim imieniem i nazwiskiem używanym jako podpis pod artykułami, pod contentem. W jakiś sposób trzeba powalczyć o powiązanie naszej strony z treścią głosu w dyskusji.

SEO, pozycjonowanie

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku chęci zdobywania linków. Komentarze to bardzo fajna metoda na budowanie linków do naszej strony. Wiemy pewnie, że algorytmy wyszukiwarek i w szczególności G ewoluują. Pozycjonowanie starymi metodami nie (zawsze) działa, tak jak kiedyś etc. Na to nic nie możemy poradzić (może i dobrze, że tak jest). Możemy natomiast zastanawiać się co zatem mamy robić? Uważam osobiście, że zawsze istotnym elementem pozycjonowania, istotnym elementem układania rankingu SERP (czyli wyników wyszukiwania przez wyszukiwarki) będą linki. Im lepsze, tym lepszy efekt, im bardziej naturalne (o czym często zapominają firmy sprzedające usługi pozycjonerskie, a na co trzeba uważać…) tym lepszy efekt. Komentarze są dość naturalnym sposobem na linkowanie do strony.

Dobrze, ale wróćmy do strategii komentowania SEO.
Idea jej polega na tym, że chcemy mieć linki o jak największej wartości. Jednym z elementów oceny linka prowadzącego do nas jest PR strony na której się znajduje. Wpisy nowe, świeże nigdy nie będą mieć wysokiego PR, chyba, że komentarze lądują na głównej stronie (tak też bywa).

Co zatem robić? Szukamy wpisów starych, ale o wysokiej jakości w oczach wyszukiwarki, o wysokim zaufaniu, o wysokim PR (są narzędzia którymi możemy to sprawdzać). Do tego najlepiej poszukać tam, gdzie możemy mieć ‚follow’ link w komentarzu. Tutaj uwaga mała: nawet linki ‚nofollow’ jak pokazuje wielu fachowców seo niosą wartość (np. tzw. zaufanie), choć nie przekazują tzw mocy PR.

Klucz to znalezienie odpowiednich blogów, stron z wpisami o wysokim PR. Następnie przy takim wpisie (nawet jak ma 10 lat) próbujemy zostawić swój komentarz. Jakość jest tu o wiele ważniejsza niż ilość. Zdecydowanie lepiej jest mieć 10 dobrych jakościowo linków niż 1000 śmieciowych.

Komentujmy, dyskutujmy

Do dzieła zatem. Komentujmy, mądrze, sensownie, skutecznie i z pożytkiem dla wszystkich. Przecież każdy właściciel serwisu z otwartymi rękami i zadowoleniem przyjmie kolejne komentarze. O ile nie będą śmieciowym spamerstwem.

Z podziękowaniem za zdjęcie (licencja CC) dla: flickr i THOR