Słowa kluczowe, a szanse na zarabianie w internecie

W dzisiejszym wpisie przedstawiam garść informacji o słowach kluczowych. Mają one olbrzymie znaczenie przy promocji stron internetowych w wyszukiwarkach. Każda wyszukiwarka internetowa działa (przynajmniej w trybie tekstowym) na zasadzie dopasowania wyników do zadanego słowa lub frazy. Użytkownik wpisuje, naciska funkcje ‚szukaj’, a wyszukiwarka wyświetla wynik. Można powiedzieć, że to co wpisuje użytkownik jest kluczem dopasowującym jego potrzebę (czyli poszukiwany temat informacji) do listy wyników. Stąd nazwa słowa kluczowe, a gdy więcej niż jedno słowo no to mamy frazę.

Wyniki wyświetlane przez wyszukiwarkę w odpowiedzi na zapytanie to wyniki organiczne (czyli te w których możemy pozycjonować nasze serwisy). Zwykle obok listy wyników w oknie wyszukiwarki można znaleźć dopasowane linki sponsorowane (tak zwaną reklamę kontekstową, na przykład AdWords w przypadku Google).

Algorytmy wyszukiwarek ulegają zmianom, rozwijają się. Wszystko po to, aby wyniki wyszukiwań były jak najtrafniejsze względem szukanych słów lub fraz. (Ostatnio głośno było (i jest) za sprawą zmiany algorytmu Google nazwanej Panda.) Jeżeli użytkownik szuka informacji wpisując: ‚zarabianie w internecie’ to nie jest raczej zainteresowany stronami o ‚pieczeniu kiełbasek na grillu’.

Różne słowa lub frazy mają różną popularność, są częściej lub rzadziej wyszukiwane. Ma to olbrzymie znaczenie dla możliwego do zdobycia ruchu (na nasze strony internetowe). Jeżeli jakimś tematem interesuje się 10 osób miesięcznie (bo tyle szuka informacji na ten temat w ciągu miesiąca) to tylko taki ruch można ‚ściągnąć’ na stronę, tylko te 10 odwiedzających. A im większy ruch na stronie tym większa szansa na zarabianie w internecie większych pieniędzy.

Nie ma róży bez kolców. To jakie słowa kluczowe wybierzesz do promowania serwisu ma bezpośredni wpływ na koszty promocji. Pisząc koszty mam na myśli pieniądze, ale także twój czas jeżeli na przykład samodzielnie pozycjonujesz. Koniec końców czas można przeliczać na pieniądze.

Jak wybierać

Co warto wiedzieć:

  1. bardziej ogólne słowa kluczowe to mniejsze prawdopodobieństwo dobrego dopasowania, na przykład osoba szukająca na słowo kluczowe: ‚samochody’ może chcieć oglądać samochody, jeździć samochodem, czytać o samochodach a może sprawdzić statystyki kradzieży i tym mniejsze szanse na to, że taka osoba zostanie naszym ‚klientem’,
  2. dokładniej określone oznaczają większe szanse na dopasowanie, na zainteresowanie i pozostanie ‚klientem’, ale jednocześnie mniejszy ruch,
  3. koszt pozycjonowania (także reklamy kontekstowej) zwykle rośnie wraz ze wzrostem ogólności słowa/fraz, ale pamiętaj, że zależy także od branży, specjalizacji, niszy jakiej dotyczy, im większa konkurencja w danej branży tym wyższy koszt,
  4. treści prezentowane w twoim serwisie powinny zgadzać się z wybranymi słowami, jak piszesz o rowerach to nie ma sensu wybór słowa: ‚motorówka’,
  5. poświęć czas na znalezienie właściwych fraz, lepiej stracić kilka godzin teraz niż kilka miesięcy w oczekiwaniu na rezultaty
  6. badaj wielkość ruchu, ale nie zapominaj o konkurencyjności,
  7. nie bój się promowania fraz z długiego ogona czyli takich które odpowiadają za stosunkowo mały ruch, ale za to bardzo dobrze dopasowany, zwykle frazy długiego ogona składają się z 3 i więcej słów, np. ‚kurs gotowania ziemniaków w mundurkach’

Narzędzia

Istnieje mnóstwo narzędzi, dzięki którym możesz lepiej wybierać słowa kluczowe. Spośród nich część jest darmowa. Szczególnie zachęcam Cię do zapoznania się z darmowymi narzędziami udostępnionymi przez Google i tutaj masz:

  1. Google Keyword Tool External,
  2. Statystyki Wyszukiwarki Google (Insight).

Nie musisz posiadać konta w Google, aby z nich korzystać.

Życzę samych udanych wyborów