Po co mi monetyzacja?

http://www.flickr.com/photos/hills_alive/

http://www.flickr.com/photos/hills_alive/

Mogę założyć, że jesteś osobą zainteresowaną zarabianiem pieniędzy poprzez internet,  skoro tak, to chciałbym zaprosić cię do krótkich rozważań na temat monetyzacji ruchu.

Monetyzacja ruchu to inaczej zamiana ruchu na stronie internetowej na pieniądze czyli spieniężenie (bardziej ‚po polskiemu’).

Jest strona (dotyczy także fanpage) lub serwis, jest ruch (lub może zostać wygenerowany, na przykład poprzez skuteczne SEO pozycjonowanie). Jeżeli jest ruch to są odwiedzający (im więcej tym lepiej, im lepsza jakość odwiedzających tym jeszcze lepiej) i na koniec pozostaje zamiana: traffic->money. Jak to zrobić?

Skąd się biorą pieniądze?

Banalnie: Ktoś Ci je daje (przypominam, że nie interesują mnie sposoby nieuczciwe).

Dlaczego?: bo Ty mu coś dajesz, za co On zechce zapłacić.

Zwróć uwagę na 3 super ważne ‚słowa’ klucze:

  1. Ktoś daje – żeby dać to musi: mieć i chcieć dać.
  2. On zechce zapłacić czyli chce dać – pytanie: dlaczego ma chcieć dać?
  3. Ty mu coś dajesz!! – to należy pogrubić, oprawić w ramki, podświetlić, przybić na czole, do ściany, wrzucić na pulpit…

Ty coś masz, co Komuś odpowiada, jest Mu potrzebne, interesuje Go i dlatego jest w stanie (chce!!) coś dać w zamian. Idealnie, gdy bardzo bardzo chce coś dać, bo bardzo pragnie otrzymać coś, czym Ty dysponujesz

I kolejna bardzo ważna uwaga: nie zawsze Ktoś daje pieniądze bezpośrednio, Ktoś może dać coś co można dopiero zamienić na pieniądze. Przykład: każdy z posiada czas czyli coś czego nie można wyprodukować i mając ten czas może go poświęcić, ofiarować na coś i/lub komuś. I teraz, jeżeli potrafi to ten darowany czas może zamieniać na pieniądze. Oczywiste, prawda?

Rodzaje monetyzacji

Trzeba coś mieć, czymś dysponować, aby sprzedawać.

Załóżmy, że istnieje serwis/strona. W takim serwisie jest wirtualna ‚powierzchnia’, którą można wypełnić treścią. Na koniec pozostaje zamienić to dobro, tę powierzchnię na pieniądze czyli zrobić monetyzację.

Można wyróżnić następujące sposoby na monetyzację ruchu w serwisie:

  1. Reklama graficzna (banery, obrazki, okienka wyskakujące, animacje …).
  2. Reklama tekstowa a szczególnie kontekstowa.
  3. Programy Partnerskie (PP).
  4. Wymiana linków.
  5. Sprzedaż swoich produktów (jak nie masz to je stwórz!!) bezpośrednio w serwisie, poprzez sklep ‚wpięty’ do serwisu lub poprzez zewnętrzne PP (sieć PP).
  6. Wpisy sponsorowane.
  7. Budowa i wykorzystanie list adresowych (tak, to też jest metoda na spieniężenie), ‚marketing’ relacyjny.

Idąc dalej, w zależności od sposobu pozyskania reklamę można podzielić na:

  1. Zewnętrzną (przykłady: AdSense) – ktoś dostarcza reklamodawców.
  2. Bezpośrednią (indywidualną) bez sieci/serwisów pośredniczących – samodzielne poszukiwanie reklamodawców.

Oczywiście każda z tych opcji posiada swoje wady i zalety.

Dodatkowo warto zapoznać się z najczęściej stosowanymi modelami rozliczenia reklamy. Można do nich zaliczyć:

  1. Reklama w modelu PPC (pay per click).
  2. Reklama w modelu PPV (pay per view) lub CPM (cost per milion).
  3. Reklama PPL lub CPL (pay/cost per lead).
  4. Modele mieszane i pochodne.

Podsumowanie.

We wpisie starałem się przedstawić i cokolwiek rozjaśnić termin: monetyzacja (bardziej po polsku: spieniężenie) ruchu.

Prezentuję listę wybranych metod na monetyzację, które każdy może zastosować na swojej stronie. Wybór nie zakłada posiadania ‚jakiegoś’ wybranego rodzaju serwisu, aczkolwiek niektóre z nich nadają się tylko (lub zdecydowanie lepiej od innych) do konkretnego typu strony.

Jeżeli czegoś brakuje, coś jest nieścisłe, wymaga uzupełnienia lub jest nieaktualne to bardzo proszę o informację.

Niniejszy artykuł znajdowano w wyszukiwarce Google pod frazami:

  • monetyzacja ruchu
  • sposób monetyzacji